درگیری گالانت و نتانیاهو بالا گرفت ده‌ها شهید و مجروح در بمباران جنون‌آمیز جبالیا غزه | ده‌ها خانه تخریب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اوکراین به رستورانی در دونتسک | ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند + فیلم آتش سوزی در شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی ادامه دارد + فیلم و عکس (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت یک نظامی صهیونیست دیگر در نوار غزه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۵۰ استاد و بیش از دو هزار و ۴۰۰ دانشجو در اعتراضات دانشجویی در آمریکا حمله پهپادی حزب‌الله به سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) شمال فلسطین اشغالی در تاریکی فرو رفت قسام: به قطع کردن سر افسران جنایتکارتان ادامه می‌دهیم حملات جدید مقاومت به نظامیان صهیونیست در غزه + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صهیونیست‌های خشمگین خواستار انحلال کابینه نتانیاهو شدند + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «رامون» اسرائیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات گسترده در فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو هیلی زوج انتخاباتی احتمالی ترامپ حماس: مذاکرات به بن‌بست رسید رایزنی های فرمانده ارتش آمریکا در منطقه با عربستان درباره غزه حماس: اسرائیل بر تداوم نسل‌کشی اصرار دارد | آمریکا مسئول جنایات است ماکرون به اروپا آماده باش داد سقوط بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در کانزاس | ۲ نظامی زخمی شدند
سرخط خبرها

پرونده تخلف ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی بهمن‌موتور در حال رسیدگی است | دولت سیزدهم ارز ترجیحی به چای تخصیص نداده است

  • کد خبر: ۱۹۹۷۶۰
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
پرونده تخلف ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی بهمن‌موتور در حال رسیدگی است | دولت سیزدهم ارز ترجیحی به چای تخصیص نداده است
چهل و پنجمین نشست خبری «علی بهادی جهرمی» سخنگوی دولت با نمایندگان رسانه های مختلف در ساختمان کوثر آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز علی بهادری جهرمی صبح سه شنبه در چهل و پنجمین نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با اشاره به هفته و روز دانشجو و نیز سفر رییس جمهور به روسیه و استان البرز گفت: بیش از نیمی از هیات وزیران در دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند، حتی برخی وزرا چندین بار به دانشگاه‌ها رفتند. بیش از ۳۰ جلسه میان مسئولان دولت با جامعه دانشگاهی برگزار شد و این بهانه خوبی برای ارتباط مستمر و نزدیک دولتمردان با جامعه دانشگاهی است.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری ویژه مطالبات دانشجویان

وی افزود: نظر رییس جمهور بر ادامه داربودن حضور دولتمردان در بین دانشجویان است تا مطالبات دانشجویان پیگیری شود، همچنین آیت الله رییسی به وزرای علوم و بهداشت دستور پیگیری ویژه درخواست‌های دانشجویان را داده اند.

نباید درآمد‌های غیرواقعی در لایحه بودجه پیش بینی شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تلاش‌های مجلس برای بیش برآورد در بودجه ۱۴۰۳ و هزینه تراشی برای دولت بیان کرد: به طور کلی نظر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نسبت به لایحه ۱۴۰۳ مثبت است، اما دولت به دنبال آن است که هزینه‌ها و درآمد‌ها واقعی باشد نه اینکه اول هزینه‌ها برآورد شود و سپس به دنبال آن، درآمد‌های غیر واقعی بیش برآورد شود. نباید درآمد‌های غیرواقعی در لایحه پیش بینی شود. انتظار داریم که با همکاری نزدیک دولت و مجلس، مشابه همکاری‌ها در تصویب برنامه هفتم توسعه، بتوانیم از بیش برآورد یا برآورد غیرواقعی منابع جلوگیری کنیم

وی تاکید کرد:امیدواریم در گرو همکاری سازنده میان دولت و مجلس شورای اسلامی، بودجه تراز مناسبی برای ۱۴۰۳ پیش رو داشته باشیم که هم به رشد اقتصادی و هم به اجرای مرحله اول برنامه هفتم توسعه کمک کند.

بهادری جهرمی ادامه داد: در ۸ ماه نخست ۱۴۰۲ ارزش صادرات کشور نسبت به همسایگان با حدود ۱۲ درصد رشد به ۱۸ میلیارد دلار رسید. مجموع مبادلات تجاری با همسایگان نیز به ۳۸ میلیارد دلار رسیده است غالب واردات هم سعی شده به سمت مواد اولیه تولید و تجهیزات باشد.

دولت در برخود با مافیای خودرو هیچ اغماضی ندارد

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تخلف ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت بهمن موتور بیان کرد: دولت در برخورد با مافیای خودرو مصمم و جدی است. این‌پرونده که شما به آن اشاره داشتید یکی از پرونده‌های جاری است و فرایند رسیدگی آن باید تکمیل شود. در مرحله بدوی سازمان تعزیرات محکومیت صادر شده است. طبق آخرین گزارشات پرونده در حال نهایی شدن است و صدور رای به زودی صورت خواهد گرفت. دولت در برخود با مافیای خودرو هیچ‌گونه اغماضی نخواهد داشت.

بهادری جهرمی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و بازخورد آن‌ها و نحوی پیگیری مسائل مطرح شده از سوی مقامات گفت: اصل حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان فی نفسه اثر گذار است و باعث می‌شود واقعیت‌های اجرایی تبیین شود تاکنون بیش از ۳۰ جلسه برگزار شد و بنده در یک سال اخیر بیش از ۶۰ جلسه دانشگاهی داشتم. هر مقامی که در دانشگاه‌ها حضور پیدا میکند هم گزارش‌های دولت را بیان می‌کند و هم اگر ابهامی وجود داشته باشد به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داده می‌شود و هر مقامی در چار چوب صلاحیت هم موضوعات را پیگیری خواهد کرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری در پاسخ به سوالی دیگر درباره فعال شدن گشت ارشاد مدیران در دولت سیزدهم و اینکه برخورد با فساد‌ها که اخیر به عنوان نمونه در برخورد با پرونده تخلف چای دبش انجام گرفته تداوم خواهد داشت یا، در حد شعار می‌ماند، گفت: مفصلا در این خصوص در دانشگاه امیرکبیر توضیح داده ام، گشت ارشاد و برکناری مدیران در سطوح مختلف ممکن است یک به دلیل عدم اجرای وظایف باشد که توسط تغییرات مدیریتی انجام می‌شود؛ یک زمانی هم ممکن است تخلف سنگین باشد که حتی به بازداشت فرد منجر شده است، لذا موضوع گشت ارشاد با پرونده چای دبش متفاوت است.

بهادری جهرمی بیان کرد: پرونده واردات چای مجددا بعد از ۹ ماه بازخوانی شده و در ذهن این سؤال ایجاد می‌شود که چرا الآن مطرح شده است؟ در حالی که از قبل به این موضوع رسیدگی شده بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا در دولت سیزدهم ارز ترجیحی به وادات چای داده شده گفت: این ارز، ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی نبوده و ارز نیمایی بوده که از محل عرضه و تقاضای بانک مرکزی داده شده است در آن موقع تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد هزار تا ۲ هزار تومان بود، همچنین گشت ارشاد مدیران فعال بوده و نهاد‌های نظارتی قوای مجریه و قضاییه از شهریور ۱۴۰۱ این فساد را شناسایی کردند برای اینکه شناسایی ذی نفعان و استرداد آن‌ها به کشور انجام شود، نهایتا تا پایان ۱۴۰۱ تشکیل پرونده زمان برد، ضمن اینکه این ارز‌ها محدود به واردات چای نبوده و برای واردات تجهیزات هم تخصیص یافته است که نیمی از این ارز را تشکیل می‌دهد و اتفاقا بخش عمده تجهیزات وارد شده است. همچنین رفع تعهد ارزی برای تولید، ۱۸ ماه مهلت دارد و تا این ۱۸ ماه سپری نشود، تخلف ارزی امکان کشف ندارد، بنابراین رویه کشف فساد مربوطه از شهریور سال قبل شروع شده بود، اولین مدعی هر فسادی خود دولت و اولین برخوردکننده و پیشگیری کننده است، همچنین برای آینده هم فرآیند‌های مربوطه اصلاح می‌شود تا امکان تکرار فساد وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دستاورد سفر رئیسی به مسکو چه بوده توضیح داد: در سفر رئیسی به مسکو در حوزه‌های انرژی، بانکی و پولی و کشاورزی و ترانزیتی و همچنین مسیر راه تجاری شمال و جنوب گفتگو و ابتکارات جدید برای تسریع همکاری انجام شد. همچنین از دیگر نقاط اشتراک بین روسای جمهور ایران و روسیه توقف جنگ در غزه است.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->